E-faktura
FVUab ställer som krav på leverantörer att de ska skicka e-faktura för att minska miljöbelastningen, öka effektiviteten och kvaliteten.
Fördelar för er att skicka e-faktura
· Ni får betalt snabbare eftersom ledtiden för postgång kan försummas
· Ni eliminerar manuell hantering och kostnader för pappersfakturor
· Ökad kvalitet eftersom befintlig information återanvänds hos FVUab
Så kommer ni igång
Har ni redan en operatör som hanterar e-fakturor till era kunder ska ni kontakta dem och meddela dem FVUab:s elektroniska adresser som listas nedan.
· Organisationsnummer: 556302-7530
· GLN: 7365563027530
· Operatör: Readsoft Expert Systems
Har ni ingen operatör kan ni gratis skapa e-fakturor till FVUab på www.fakturaportalen.se/sv/free.
När ni börjar skicka e-faktura
Meddela via e-post till faktura@fvuab.se strax innan ni skickar era första elektroniska fakturor. Bifoga även några av de fakturorna som läsbar pdf. Under en inledande fas kan ni dagligen få en reskontrarapport via e-post så att ni kan säkerställa att era fakturor mottagits av oss. Ifall vi upptäcker systematiska fel i era e-fakturor vill vi att ni rättar upp dem inom 8 arbetsdagar.
Teknik
Undvik överföring av fakturafiler på fasta tidpunkter till oss. Det är bättre att ni överför dem löpande under dagen.
Bra att veta
- Tänk på att en pdf-faktura inte är en elektronisk faktura.
- FVUab åtar sig inga kostnader för ert införande av e-faktura.
Vad ska en e-faktura till FVUab innehålla?
Syftet med att använda e-fakturor är att spara tid och öka informationskvaliteten. Därför är det viktigt att era e-fakturor alltid innehåller:
· Beställarens namn
· Beställarens referens och/eller ordernummer